RESEPI AYAM GORENG TEPUNG HOMEMADE, KALAH KEPCI WEHH!!

Assalamualaikum mak2 tersayang...

Eh sebelum tu, saya nak wish to all teachers in da world.."Selamat Hari Guru, Cekgu" tanpa kalian siapalah saya tika ini...

Okeh, hari ini korang masak apa ye? Kebetulan last weeks balik rumah mil di johor, pastu berkesempatan lah jugak melawat mak usu suami saya. Macam biasalah jumpa mak usu yang hepy go lucky, macam2 diceritakan beliau....n yang pasti sikit sebanyak godek2 juga bab resepi...

Semestinya kalo datang umah mak usu, ofcoz macam2 makanan ada..kalo tak kenyang memang tak sah lerr...(dapat pulak anak sedara yang kuat makan macam haku). Beborak punye berborak, adik ipo kata "kalo diberi pilihan ayam kfc dengan ayam goreng mak usu, aku pilih ayam goreng mak usu, lagi sedap" sambil sengih2 ala2 kerang (sengih kerang tu aku yang tambah, haha)

Orite jom go tru dengan resepi..rugi sangat kalo tak try!

Bahan2 korang agak2 je eh..(nie pun save pakai otak je..takut telupa terus buat entry siap2 ^_^)

Ayam mentah
Cili kering (diblend - tak perlu campur bawang bagai)
Bawang putih
Halia
Serai
Kunyit Hidup
Tepung Beras
Tepung Jagung
Telur
Garam + Gula...

Cara-cara

Campur cili kering dengan bawang putih, halia, serai, kunyit hidup (blend sampai sebati)

Pastu campurkan tepung beras sedikit demi sedikit dan masukkan telur..blend lagi sampai sebati...pastu campurkan sedikit tepung jagung...

tambah garam dan gula...(kalo korang nak tambah ajinomoto, its up to uolls, saya mmg tak pakai)

Saya perap sekejap then goreng...Okeh siap!

* Mak usu kata, jangan campur bawang merah ye, nanti ayam nampak lebam - sekian pesanan penaja.

Selamat mencuba ye!

Eh, jap tengah layan ayam goreng panas2, lepastu jangan lupa telan herbalx dan lecithin eh!..Apa yang best sangat dengan herblax dan lecithin nih??

Meh roger2 saya!

012-5763744
id : 908782

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...